Actueel

web_briljan_8Regelmatig worden hier actuele onderzoeksrapporten onder de aandacht gebracht.

Chatbots zorgen voor besparingen voor financiële instelling én klant
Het gebruik van chatbots bij financiële instellingen zal leiden tot operationele kostenbesparingen van ruim $ 7 miljard wat neerkomt op een tijdwinst van bijna 900 miljoen uur. Dit blijkt uit onderzoek van Juniper Research.
Door de ontwikkelingen in Natural Language Processing (NLP) en Artificial Intelligence (AI) kunnen chatbots klantvragen steeds beter volledig geautomatiseerd oplossen. Volgens Juniper zal chatbot-gestuurde communicatie met bancaire klanten in 79% succesvol zijn in 2023. Een soortgelijk effect wordt voorspeld voor verzekeringen, waarbij het gebruik van chatbots een kostenbesparende invloed zal hebben op het beheer van schadevorderingen. Chatbots kunnen gegevens na een incident geautomatiseerd verzamelen, waarbij AI wordt gebruikt om bijvoorbeeld afbeeldingen te analyseren. Deze methoden zullen leiden tot tijd- en geldbesparing voor verzekeraar en klant, waardoor de klantenbinding toeneemt.

Een samenvatting van het onderzoek ‘AI in Fintech: Roboadvisors, Lending, Insurtech & Regtech 2019-2023’ kunt u aanvragen via het Contactformulier.

Oudere samenvattingen van rapporten kunt u hier vinden.